Mi lesz veled magyar iskola?

Mi lesz veled magyar gyerek?

Ezzel a címmel szervezte illetve nyitotta meg fórumát Laduver Ferenc Magyarbánhegyes polgármestere 2009. október 30-án, a helyi művelődési házban.

Végegyházát Varchó István polgármester, Prágai Ágnes tanítónő és Szkupeny Anita óvónő képviselte. A résztvevők között pedagógusok, szülők, önkormányzatok vehettek részt.

A félig megtelt nagyteremben a fórum megnyitása után Dr. Kovács József, a Pándy Kálmán Kórház főigazgató főorvosa megkezdte előadását.

„Békés megye lakosságának egészségügyi állapota, korfája nagyon rossz. A második legszegényebb megye Magyarországon, egészségügyi ellátottsága még rosszabb, mint gondolnánk.

Majd beszélt az életminőségünkről! Nem mindegy, hogyan éljük le hátralévő éveinket.

Javaslatai:

- testmozgás

- vitaminok bevitele

- kulturális magatartásunk fejlesztése.

A pedagógusok teendői e téren:

1. Egészséges életmódra nevelés

2. Lelki egészségre nevelés

Ez egyedül nem megy, ehhez kell a szülő(k), a társadalom.”

A főigazgató előadását folytatta a Szegedről ideérkező Hittudományi Egyetem rektorhelyettese, aki 3 alappillért sorolt fel, majd ezt boncolgatva jutott el a tanulás fontosságának kimondásához.

1. - Bármit teszel, okosan tedd!

    - És nézd meg, mi a vége!

     - Ebből megtudod, mi a célod!

2. Imádkozva dolgozzál!

3. Ha egy zokni tisztulni kezd viselés közben, felismerni kezdem nézeteimet.

Ki-ki a maga vallási hovatartozása alapján fogadja el vagy utasítsa el ezen gondolatokat.

A szünet előtt felszólalt Dr. Dobos Krisztina, a Budapesti Fasori Evangélikus Gimnázium igazgatóhelyettese. Mondanivalója lenyűgöző volt!

Gazdasági válság van, mely megjelenik az emberek életében, tanulásában, taníttatásában, családalapításában. Milyen lesz a jövő társadalma? – tette fel a kérdést, majd síri csend támadt a teremben.

Nagyon jól jegyezzük meg mi pedagógusok, és adjuk tovább a szülőknek, hogy a gyermek nevelésének a felelőssége a szülőé! A szülő legyen tisztában szülői szerepével, a gyermekével kapcsolatos problémáit ne hárítsa a pedagógusokra.

Tovább beszélt még a reklámok rontó, személyiségromboló hatásáról. Hangsúlyozta, hogy Magyarországon esélyegyenlőség nincs.

Szinte minden nap hallunk valamit a médiában a romákról, a roma gyermekek integrálásáról. Szerinte: A társadalomba kell először a roma szülőket, gyermekeket beintegrálni, mely nagyon nehéz feladat, hiszen kultúrájuk, szokásrendszerük teljesen más. Ezt követően az iskolai integrációjuk sokkal könnyebb lenne.

Ezután Dr. Dobos Krisztina megköszönte, hogy meghallgattuk, és vastapssal köszöntük meg mi az elhangzottakat.

Elérkezett a 10 perces szünet ideje, melyben kávét, üdítőt, pogácsát lehetett fogyasztani. Közben olvastuk a tájékoztató papírt. Most következik egy szájsebész?!

Dr. Simon Fiala János szájsebész főorvos Békéscsabán a Réthy Pál Kórházban. Iszonyatosan nagy tudású ember beszédét hallgattuk, lenyűgöző volt. Szabadidejében ősmagyar történetet, germanisztikát tanul. Hangsúlyozta, hogy a magyar nemzet történetét tanítsuk meg a gyerekekkel, s milyen csodálatraméltó a magyar nyelv eredete.

Ezt követően a kellemes hangú színész, Tomanek Gábor beszélt a magyar nyelv szépségéről, mely a harmadik legszebb nyelv a világon. Mesélt a „Rendhagyó irodalmi órák”-on, a „Szép magyar beszéd”-en, a „Versmondóverseny”-eken átált élményeiről. Megmosolyogtatta arcunkat, melyet hirtelen komoly tekintetünk váltott fel, amikor felállt a 77 éves Piller Sándor, aki 37 éves igazgatói múltjáról mesélt, s aki simán letagadhatna korából 20 évet. Nagy hangsúlyt fektet munkájában a viselkedéskultúrára. Elmesélte, hogy régen a szülők, a gyerekek milyen mély tisztelettel néztek fel a pedagógusokra, s ma már ennek a szónak a jelentését nem is tudják.

Majd a vastaps után, melyet megkönnyezett az igazgató úr, egy másik tekintélyt parancsoló főiskolai docens, Dr. Janovszky Sándor szólalt fel. Sajnos piacosították az oktatást. Érdekcsoportok jöttek létre, melyek hatalmas pénzhez jutottak a kiadványukkal – mondta.

Vallja:

- Oktatás nélkül a nevelés csonka.

- Oktatni csak intelligens környezetben lehet, ekkor a nevelés kincset ér.

- Szokásrendszer kialakításának fontosságát.

Jellemformáló erő kialakításának fontosságát.

Herczeg Tamás szociológus humoros előadásával mosolyt varázsolt az arcunkra. Statisztikai adatokról beszélt az alkohol, drog, dohányzás területén a fiatalok körében.

A fórumot ismét nagy szaktekintély, Dr. Micheller Magdolna zárta, aki főiskolai tanár Békéscsabán, a Szent István Egyetem Gazdasági Karán. Tudása, ismerete óriási. Számos pedagógiai könyv szerzője. Emberközelsége lenyűgöző. Közlendőjét így fogalmazta: Milyen lesz a magyar gyermek?

Négy összetevője van:

1. Otthon mit hall

2. Társadalom mit szolgáltat

3. Pedagógus mit nyújt

4. A gyermek mit akar tudni

Nagy élmény volt számunkra hallgatni a sok mindent átélt, nagy élettapasztalattal rendelkező előadók mondandóját a múltról, a jelenről, a jövőről.

Érdemes volt eljönni!

Szkupeny Anita, óvónő